lauantai 27. lokakuuta 2012

Seuraamisen korjaus

Miialta lähdin kysymään ohjeita, mitä tehdä, kun koira seuraa liian takana, koska kuitenkin  koiran tulisi seurata LAPA polven kohdalla. "Näyttää siltä , että olen provosoinut Väpää   koko ajan taaemmas" oli Miian kommentti. Ja tottahan se on!  Hyvin pian sain  seuraamispaikkaa edemmäs, kun lähdin toteuttamaan  Miian antamia ohjeita Väpän seuraamisessa.

  1. Tehtävä oikealle käännöksiä, ja unohdettava vasemmalle käännökset joksikin aikaa. Vasemmalle käännöksiä olen tehnyt enemmän kuin oikealle käännöksiä eli olen tehnyt painetta vasemmalle mikä ajaa koiraa taaemmas.
2. Päästettävä koira haukkumaan  eteeni jonkun aikaa eli "tottista" sana tulee vauhdissa ja sitten pysähdyn. Olen haukuttanut koiraa kääntymällä hyvin voimakkaasti koiran eteen. Minun tulisi pehmentää liikkeitäni.
  3. Minun on karattava  koiralta astumalla oikealle etuviistoon (ei liian jyrkästi) ja nyppäsy hihnalla. Huomioitava ettei hihnalla ei vedetä vaan se on nopea, terävä nyppäisy.
  4. Patukka pois etutaskusta, kun Väpä kyttää vain sitä patukan lenkkiä mikä töröttää esillä. Patukka on laitettava piiloon niskaan tai kokonaan eteen liivin alle tai taskuun. Minulla ei ole enään palkan esiin kaivamisella/lentämisellä ei enää ole kiire vaan oikea-aikaisella zip-sanalla. Se on merkki koiralle oikeasta paikasta.
  6. Välillä se palkka voi olla vain sosiaalinen palkka eikä tule patukkaa lainkaan. Kehun ja taputtelen, koira saa hyppiä hetken (pienen!) ja sitten uudestaan seuraa vauhdissa ja kun hyvä niin sitten patukka. Sosiaalinen palkka on tärkeää ettei se koira tee työtä pelkästään patukalle.
 7. Jos patukka piilossa niskassa , niin sieltä vasemmalla kädellä palkka esiin-ei oikealla!
 8. Minun tulisi lähteä haukutuksen jälkeen liikkeelle niin, että koira joutuu vauhdikkaasti tulemaan seuraamispaikkaan, sillä oikeaoppisessa oikealle käännöksessä koiran tulee kiihdyttää hiukan vauhtiaan, jotta se pysyisi oikeassa seuraamispaikassa.
 9. palkkaa oikealle käännöksissä välillä oikealle puolelle, välillä eteen päin ja välillä normaalisti vasemmalle.
 10. oikealle käännyttäessä, käytettävä oikeaa jalkaa tukijalkana ja tehtävä teräviä käännöksiä.

1 kommentti:

  1. Kiva kun kirjotit nämä ylös! Jullen kanssa vielä vähän täytyy fiksailla sitä paikkaa.

    VastaaPoista